Brudekjoler og brudens/brudgommens mor

IMG_4720

Bruden

Brudekjolen skal stå til brudens fargetone, ikke til årstiden bryllupet feires i.

Se for deg en kvinne som er Mørk Høst, som gifter seg I juni. Bærer hun en blendahvit brudekjole i blank sateng, og brudebukett med lyserosa miniatyrroser? Nei. Hun velger en kjole I ecru/lys beige, som faller mykt langs kroppen hennes i bomullsblonder. Buketten: Burgunder og lilla nelliker, papegøyeblomster og chillipepper I ulike orange og rødfarer innimellom. Dette er ingen tilfeldig brud. Dette er en brud som vet hvem hun er.

Enda et samarbeidsprosjekt Christine Scaman i 12 Blueprints. Jeg synes det er fantastisk å arbeide med Christine. Siden vår gruppe kollegaer er spredt over hele den nordlige halvkule, er det umulig å møtes over en kopp kaffe for litt fagprat, men vi griper muligheten til å arbeide sammen via digitale medier så mye vi kan. Det gir oss muligheten til å diskutere og fordype oss i utfordringer, med utallige aha-øyeblikk og verdifull læring underveis i prosessen. Denne gangen handler det om brudekjoler, og kjoler for brudens/brudgommens mor. Det var med bevende hjerte jeg gikk inn i dette emnet. Et av de viktigste målene med en personlig fargeanalyse er at du får mulighet til å se de mest kledelige nyansene av hver farge, inkludert hvitt. Som med alle andre farger, så er det vise versjoner av den som fremhever deg, og noen som ikke er så flatterende, men akkurat å velge riktig nyanse av hvitt er ikke alltid like lett. Men din bryllupsdag er kanskje den viktigste dagen hittil i ditt liv, du skal være festens midtpunkt hele dagen, og du fortjener å gløde, skinne og utstråle glede og skjønnhet. Ikke så rart at det å velge den perfekte kjole er aller første prioritet når man planlegger sitt bryllup. Så hvorfor ikke sette sammen noen kataloger med forslag for de 12 fargetonene, tenkte vi. Det blir gøy. Vell, det var gøy. Men også vanskelig. Som med alle andre digitale bilder som vises på dataskjerm, trenger vi å presisere at det eneste som er sikkert, er at nesten ingen av disse kjolene vil være akkurat sånn i virkeligheten som på disse bildene. Så ta det for det det er, en samling digitale bilder, og kommentarene om kjolene er gitt basert på gjengivelsen på våre skjermer, og øynene som ser. Det er å håpe at ingen velger brudekjole i en nettbutikk, basert ene og alene på bilder på en skjerm. Så denne øvelsen er for å presentere ideer om hvordan den beste hvitnyansen for akkurat din fargetone kan se ut, slik at du er best mulig forberedt når du skal ut og se på kjoler i brudebutikkene.

Så målet er å hjelpe deg å gjøre ære på deg selv, å være en så autentisk vakker brud som du fortjener å være.

Se på katalogene, la deg inspirere, nyt de vakre bildene, studer de mange ulike nyansene av hvitt. Den klare, kalde, friske vinterhvite, vårens hvit som er så badet i solskinn at den nesten er saftig, den myke, delikate, disige sommerhvite, og den jordnære, nesten beige/ecru versjonen av hvitt som høstens fargetoner ser fabelaktig ut i.

Hvis bruden er en SOMMER

Hvis bruden er en HØST

Christine Scaman’s blog post 12 seasons of gowns for brides and mothers (inkluderer katalogene for VINTER og VÅR

Brudens (eller brudgommens) mor

Nest etter å være brud selv, så er vel rollen som brudens/brudgommens mor nesten den viktigste festlige anledningen du kan forberede deg på, og det å velge kjole er en stor del av dette.

Så det var nærliggende å tilby kataloger for mødrene også. Akkurat som bruden bør få la sin fargetone bestemme hvilken nyanse hvit som velges til kjolen, så bør mødrene ha samme anledning til dette. Tradisjoner varierer over hele verden. I Norge har det ikke vært ansett korrekt å bruke sorte kjoler i bryllup, heller ikke knall rødt, men jeg er at denne tradisjonen er i ferd med å forandre seg. Det er også tradisjon for å la bruden være den som har enerett på hvit kjole. Brudens/brudgommens mor velger vanligvis en kjole med en farge, og vi har forsøkt å vise gode eksempler for alle fargetonene.

Mens jeg arbeidet med disse katalogene var det naturlig at jeg tenkte mye på mine personlige erfaringer som mor i to bryllup. Ved begge anledninger har jeg brukt mye tid og energi på å gruble over hvilken kjole jeg skulle velge.

MOTG_dress2

Det første bryllupet (bruden avbildet i brudekjole og gummistøvler øverst på siden!) var før jeg ble fargeanalysekonsulent selv, på den tiden da jeg var selvdiagnostisert Mørk Vinter. Jeg hadde heller ikke hørt om Image Analyse/Image Arketyper. I kjent stil kunne jeg ikke finne noe jeg likte i butikkene, så jeg ga en flink sydame i oppdrag å lage kjolen min. Jeg valgte et linstoff med ganske grov struktur, i en nydelig, mørk blågrønn/petrol farge. Fasongen var litt sånn Prinsesse Grace av Monaco (uten sammenligning for øvrig), tettsittende liv og skrått utsvingt skjørt, og med en kort bolerojakke over, i samme stoff (noe som ble en velsignelse på en regntung vestlandslørdag i september). Jeg var svært fornøyd med kjolen, og fikk mange komplementer* . Når jeg ser tilbake på denne kjolen utfra det jeg vet i dag, at jeg er en Yang Gamine** (takket være Rachel Nachmias i Best Dressed), ser jeg at Yin Naturlig fasongen (eller er det kanskje Yin Gamine?) faktisk gjør meg mer firkantet og mer maskulin, i stedet for å fremheve min femininitet, og mitt valg av det lavmælte, grove linstoffet kanskje ikke var helt innertier, men jeg var fornøyd, og jeg følte meg komfortabel i den kjolen den gangen. Det glade unge paret ble lykkelig gift, og jeg hadde det kjempegøy i bryllupet.

Spol fram noen år, jeg har gjennomgått opplæring som fargeanalysekonsulent, jeg har gjennom denne prosessen oppdaget at jeg er en Frisk Vinter, ikke Mørk Vinter (link to my personal colour journey here), jeg har hatt gleden av å oppleve en Image Analyse med Rachel og funnet ut at min Image Arketype er Yang Gamine, og for døren står neste bryllup. Denne gang på en strand i Karibien. Dene gangen var det litt enklere å velge kjole, siden det var en del kjolesnitt jeg bare kunne la være å se på (prinsesse Grace av Monaco kjoler var altså ikke med i denne runden), siden jeg nå forstår hvilke linjer og snitt som best gjør ære på min relativt kortvokste, firkantete kroppstype. Jeg valgte en grå kjole med lavt liv, i silke, og jeg valgte et (for meg) ganske vilt og flashy smykke.

MOTGdress_small

Siden jeg var en relativt fersk Frisk Vinter Yang Gamine** (og Frisk Vinter er ingen lett fargetone å venne seg til, se bare HER) så hadde jeg ikke helt mot til å gå for blanke stoffer og/eller paljetter. Kanskje til neste bryllup? Jeg har bare så vidt begynt å utforske mulighetene som ligger i min image arketype.

Men uansett, der var vi, barfot på en strand, champagne i glassene, enda et fantastisk bryllup.

Så hva er poenget med å fortelle dette? Først og fremst ønsker jeg å dele med deg at å investere i en fargeanalyse og image analyse er noe av det beste jeg har gjort for meg selv. I tillegg vil jeg at du skal vite at fargeanalyse og image analyse ikke er noe magisk, lettvint triks som forandrer utseendet ditt over natten. Du må la det synke inn, leve det, lære det, jobbe med det, og la det utvikle seg. Men det er en fantastisk mulighet, og SÅ verdt det. Og jeg er her for deg, for å hjelpe deg av gårde på din egen unike personlige reise.

I tillegg ville jeg gjerne at du skal vite at det BESTE med begge disse to bryllupene var ikke hvordan jeg var antrukket. Det var kjærligheten og gleden som vi delte ved å være sammen, familiene og vennene som feiret to unge mennesker som er glade i hverandre.

Hvis brudens mor er en SOMMER

Hvis brudens mor er en HØST

Som vanlig, når inspirasjonen begynner å boble, så flommer det over i andre media og tema. Christine og jeg begynte å snakke om blomster, og jeg kunne ikke hjelpe for det, det ble en Pinterest tavle i tillegg. Så mye lekkert, og så interessant å tenke enda mer på hva som kan være med å skape et helhetlig uttrykk som får fram det unike hos en brud av en hver fargetone. Du kan se denne Pinterest tavlen HER

*) Jeg planlegger et eget blogginnlegg om komplementer

**) Gamine har vi ikke noe norsk ord for. Her er en engelsk definisjon: ”Gamine – karakteristikk som beskriver en kvinne med skøyeraktig eller gutteaktig sjarme.”